Ναι, όλα τα ζευγάρια τσακώνονται. Όμως όταν οι τσακωμοί είναι συχνοί και έντονοι, οδηγούν σε αρνητικά συναισθήματα και τελικά στην αποξένωση. Η Συμβουλευτική ψυχολόγος – NLP Practitioner Μαρία Μεραμβελιωτάκη-Simon σου δείχνει τον δρόμο της σωστής επικοινωνίας με τον/σύντροφό σου και τον τρόπο να μάθετε να λύνετε τα προβλήματά σας πιο αρμονικά.

«Οι διαφωνίες υπάρχουν σε όλες τις σχέσεις και πηγάζουν από το γεγονός ότι κάθε άτομο είναι διαφορετικό και φέρνει τη διαφορετικότητά του αυτή μέσα στη σχέση. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι κάθε διαφωνία πρέπει να καταλήγει σε ψυχρότητα ή έντονο καυγά με φωνές, κατηγορίες, ξεσπάσματα και επιθετική συμπεριφορά. Εξάλλου οι σχέσεις συνήθως πετυχαίνουν όχι λόγω της ομοιότητας των συντρόφων αλλά λόγω της αλληλοσυμπλήρωσής τους. Τα επιτυχημένα ζευγάρια μπορούν και βρίσκουν τρόπους να ισορροπούν τις αδυναμίες τους, ο ένας μέσα από τον άλλο», τονίζει η ψυχολόγος. Και επισημαίνει:

«Ο λόγος που οι περισσότερες διαφωνίες σας μπορεί να καταλήγουν σε καυγά είναι ότι ακολουθείτε λάθος τρόπο χειρισμού τους και ότι μάλλον δεν έχετε εξερευνήσει υγιείς εναλλακτικές αντιμετώπισης των συγκρούσεών σας. Για να βελτιώσετε τον τρόπο επικοινωνίας σας και να επιλύετε τυχόν προβλήματα πιο αρμονικά:

Αναρωτηθείτε ποιος είναι ο πραγματικός λόγος που μαλώνετε. Μια διαφωνία μπορεί να έχει πολλά επίπεδα. Φαινομενικά ένας έντονος καυγάς μπορεί να ξεκινήσει από έναν ασήμαντο λόγο, όπως για παράδειγμα γιατί ο/η σύντροφός σας άλλαξε κανάλι στην τηλεόραση χωρίς να σας ρωτήσει ή γιατί βάλατε παγάκι στο ποτό του/της ενώ δεν ήθελε. Αυτή η ασήμαντη αιτία λοιπόν πιθανώς να είναι το πρώτο επίπεδο της διαφωνίας σας. Η πραγματική αιτία μπορεί να βρίσκεται πολλά επίπεδα πιο κάτω: Για παράδειγμα, το να αλλάξει ο/η σύντροφός σας κανάλι χωρίς να σας ρωτήσει μπορεί μέσα σας να σημαίνει ότι δεν σας υπολογίζει, ότι δεν σέβεται τις επιθυμίες σας. Αυτή η αντίληψη μπορεί να πηγάζει από το δικό σας προσωπικό παρελθόν όπου βιώσατε ανάλογες εμπειρίες ή από γεγονότα στην αρχή της σχέσης που κατά κάποιον τρόπο επιβεβαίωσαν αυτό σας τον φόβο.

Επίσης, για να ανακαλύψετε τους λόγους που μαλώνετε θα ήταν χρήσιμο να αναλογιστείτε αν υπάρχουν εξωτερικοί παράγοντες που σας επηρεάζουν: υπάρχουν άτομα στο περιβάλλον σας που μπορεί να σας δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα κι εσείς με τη σειρά σας να τα μεταδίδετε στον/στη σύντροφό σας; Υπάρχουν σημαντικά γεγονότα στη συμβίωσή σας που άλλαξαν τις συνθήκες ζωής σας και που δεν έχετε ακόμα αποδεχτεί ή συνηθίσει απόλυτα;

Ανακαλύψτε τον τρόπο με τον οποίο μαλώνετε και εκφράζετε τη δυσαρέσκειά σας. Κάθε άτομο αντιδρά διαφορετικά σε στιγμές έντασης. Κάποιοι εκφράζουν τον θυμό τους με κατά μέτωπο επίθεση, δηλαδή φωνάζουν, χρησιμοποιούν λεκτική και σωματική βία και κριτικάρουν ευθέως. Άλλοι εκφράζουν τη δυσαρέσκεια και τον εκνευρισμό τους με τρόπο παθητικά επιθετικό, δηλαδή με γκρίνια, ψυχολογικούς εκβιασμούς ή σιωπή, για να τιμωρήσουν τον «αντίπαλο». Υπάρχουν επίσης άνθρωποι που νιώθοντας ανασφαλείς για το αν θα είναι αποδεκτοί στον/στη σύντροφό τους ή όχι, προσπαθούν να κατευνάσουν τα πνεύματα και τελικά ενδίδουν στη διαφωνία απολογούμενοι ακόμα κι αν δεν ευθύνονται γι΄ αυτή.

Κάποιοι βρίσκονται πάντα σε «θέση μάχης» και τείνουν να πιστεύουν ότι πρέπει να προλάβουν προβλήματα που ενδέχεται να δημιουργηθούν και θα τους πληγώσουν. Μερικοί προσπαθούν να αποφύγουν τελείως τις διαμάχες. Σε έναν ενδεχόμενο καυγά μπορεί να έχουν την τάση να αποσύρονται, να σιωπούν, να αρνούνται την αλληλεπίδραση και γενικά να αρνούνται να παραδεχτούν ότι υπάρχει πρόβλημα. Τέλος, υπάρχουν οι άνθρωποι που θέλουν να επιλύσουν τη διαφωνία με τέτοιον τρόπο, ώστε να επωφεληθούν και οι δύο πλευρές. Είναι πρόθυμοι να ακούσουν την άποψη του άλλου και ενδιαφέρονται να βρουν τη χρυσή τομή που θα ικανοποιήσει και τους δύο.

Ένα από τα βασικά βήματα προκειμένου να επιλυθούν οι συγκρούσεις που μπορεί να αντιμετωπίζετε ως ζευγάρι είναι να ανακαλύψετε με ποιον ή ποιους από τους παραπάνω τρόπους εκφράζετε τη δυσαρέσκειά σας. Πώς διαφέρετε με τον/την σύντροφο σας σε αυτό το κομμάτι; Από πού μπορεί να πηγάζει ο τρόπος διαχείρισης των συγκρούσεων που υιοθετείτε; Είναι κάτι που μάθατε κατά τη διάρκεια της ζωής σας, από την οικογένειά σας ή τις προηγούμενες σχέσεις σας; Πώς μπορείτε ν’ αλλάξετε τον τρόπο που μαλώνετε έτσι ώστε να ωφελήσετε τη σχέση σας;

Κατανοήστε και μοιραστείτε τα συναισθήματά σας με εποικοδομητικό τρόπο. Οι καυγάδες υποκινούνται πάντα από τα συναισθήματα που νιώθετε. Συναισθήματα απογοήτευσης, θυμού, ανασφάλειας, φόβου. Η ανάγκη σας να αντικαταστήσετε τα συναισθήματα αυτά με πιο θετικά πιθανόν είναι και ένας από τους λόγους που θέλετε να πάψετε τους τσακωμούς. Εφόσον λοιπόν είναι αδύνατο να σταματήσετε να νιώθετε, η λύση βρίσκεται στην κατανόηση και τη διαχείριση των συναισθημάτων σας. Τεχνικές χαλάρωσης όπως βαθιές αναπνοές ή το να απομακρύνετε τον εαυτό σας για δέκα λεπτά από τη λογομαχία μπορούν να σας βοηθήσουν να απαλύνετε αρχικά την ένταση του συναισθήματος. Κατόπιν είναι χρήσιμο να ρωτήσετε τον εαυτό σας τις εξής ερωτήσεις:

Τι νιώθω;

Πότε στο παρελθόν έχω ξανανιώσει παρόμοια συναισθήματα;

Για ποιους λόγους αυτό που φοβάμαι μπορεί να μην είναι αληθινό;

Οι ερωτήσεις αυτές θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε καλύτερα τα συναισθήματά σας, να εξερευνήσετε τον τρόπο που δημιουργήθηκαν και να εξετάσετε κατά πόσο είναι ανάλογα της κατάστασης.

Για να μοιραστείτε τα συναισθήματά σας με εποικοδομητικό τρόπο, δοκιμάστε:

Να ρυθμίσετε τη γλώσσα του σώματος σας και τον τόνο της φωνής σας έτσι ώστε να μην προβάλλουν επιθετικότητα.

Αντί να κατηγορήσετε τον/την σύντροφό σας για τα συναισθήματα που νιώθετε, να πάρετε εσείς την ευθύνη.

Εξηγήσετε ποια θετικά συναισθήματα θα νιώθατε εάν καλύπτονταν οι ανάγκες σας.

Δείξτε κατανόηση και εκτίμηση στον/στη σύντροφό σας. Όπως είδαμε παραπάνω, μια διαφωνία μπορεί να έχει πολλά επίπεδα. Οι λόγοι για τους οποίους θυμώνει κάποιος/α με τον/τη σύντροφό του μπορεί να είναι ποικίλοι και να έχουν τις ρίζες τους στο παρελθόν. Πολλές φορές όλα τα επικοινωνιακά προβλήματα στη σχέση υποκινούνται από ένα και μόνο συναίσθημα: τον φόβο. Γνωρίζοντας τον/τη σύντροφό σας, ποιους φόβους νομίζετε ότι μπορεί να έχει που υποκινούν την αντίδρασή του/της απέναντί σας; Από πού μπορεί να προέρχονται αυτοί οι φόβοι; Κάνοντας μια ειλικρινή προσπάθεια να κατανοήσετε τον/τη σύντροφό σας, όχι μόνο θα βρείτε απαντήσεις για τις αντιδράσεις του/της, αλλά θα αισθανθείτε και πιο κοντά του/της.

Συχνά η έκφραση αγάπης, κατανόησης και αποδοχής στα συναισθήματα και τις απόψεις του/της συντρόφου σας, καθώς και η αναγνώριση από μέρους σας των αναγκών του/της, μπορεί να δράσει αφοπλιστικά και να γκρεμίσει το τείχος ανάμεσά σας».

Αν θέλεις να λύσεις κι άλλες απορίες, κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  • 1
    Share