Οι κάτοικοι της Οκινάουα, ενός νησιού που ανήκει στο σύμπλεγμα των ιαπωνικών νήσων Ρίου Κίου, φημίζονται για τη μακροβιότητά τους και την πνευματική τους διαύγεια, ακόμα και στα βαθιά γεράματα. Σε αυτόν τον τόπο η άνοια είναι σπάνιο φαινόμενο και τα καρδιακά νοσήματα, τα εγκεφαλικά επεισόδια, ο καρκίνος, η υπέρταση, η χοληστερίνη, οι φλεγμονές, οι αυτοάνοσες ασθένειες, όπως και τα κατάγματα ισχίου βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα. Το μυστικό βρίσκεται στις διατροφικές συνήθειες και τον τρόπο ζωής, εξηγούν οι επιστήμονες. Όμως το περίφημο μυστικό δεν είναι τίποτα άλλο παρά η εφαρμογή του αρχαιοελληνικού «μέτρον άριστον» σε συνδυασμό με βασικές αρχές της μεσογειακής διατροφής. Με τη διαφορά ότι ονομάζεται Hara Hachi Bu, δηλαδή ο κανόνας του 80% ή αλλιώς η θρυλική δίαιτα της Οκινάουα.

Είναι θέμα διατροφικής στρατηγικής

Οι συνήθειες της παραδοσιακής ιαπωνικής διατροφής, που βοηθούν να παραμείνει κάποιος υγιής, ακμαίος και χωρίς αναπηρίες σε μεγαλύτερες ηλικίες, συνοψίζονται στους εξής κανόνες:

Τρώγε ελέγχοντας το μέγεθος των μερίδων σου, μέχρις ότου νιώσεις κατά 80% πλήρης και χορτάτος/η. Αυτή η πρακτική ονομάζεται Hara Hachi Bu και σημαίνει «μέχρι το 80%». Πώς θα καταλάβεις ότι έφτασες στο ζητούμενο 80%; Αρκεί να σταματήσεις να τρως ακριβώς πριν αρχίσεις να αισθάνεσαι την πρώτη ελαφριά πίεση (τέντωμα) στο στομάχι.

Το πιάτο σου θα πρέπει να περιλαμβάνει κυρίως φυτική διατροφή χαμηλή σε θερμίδες, με μεγάλη ποικιλία λαχανικών, ψάρια, όσπρια, φρούτα, μέτρια ποσότητα μονοακόρεστων και ωμέγα-3 λιπαρών και περιορισμένη ποσότητα άπαχων κρεάτων.

Επίσης να μην λείπουν οι αμυλούχες τροφές και τα δημητριακά ολικής άλεσης με υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες.

Η τακτική της δια βίου φυσικής δραστηριότητας, όπως το περπάτημα, η κηπουρική κ.ά., είναι επιβεβλημένη.

Φρόντισε να παραμείνεις λεπτός/ή και σε καλή φόρμα. Σε αυτό θα σε βοηθήσει ο συνδυασμός της δίαιτας και της φυσικής δραστηριότητας, που κρατούν το σωματικό λίπος σε χαμηλά επίπεδα.

Για υγιή γηρατειά

Η παραπάνω διατροφή θεωρείται από τους επιστήμονες ως πρότυπο υγιεινής διατροφής και υγιούς γήρανσης όχι μόνο γιατί μειώνει τους κινδύνους για καρδιαγγειακά νοσήματα, αλλά και επειδή ελαχιστοποιεί την παραγωγή ελεύθερων ριζών. Τονίζεται επίσης ότι οι ελεύθερες ρίζες (μόρια που καταστρέφουν τα κύτταρα) δημιουργούνται κυρίως από τον μεταβολισμό των τροφών.

Σύμφωνα με έρευνες, όταν κάτοικοι της Οκινάουα αρχίζουν να υιοθετούν τον δυτικό τρόπο φαγητού, μειώνεται το προσδόκιμο ζωής τους ακόμα και κατά 17 χρόνια. Αυτό έδειξε μια μελέτη ανάμεσα σε 100.000 Γιαπωνέζους που μετακόμισαν στη Βραζιλία υιοθετώντας τις τοπικές διατροφικές συνήθειες.

Για μυαλό ξυράφι, μείωσε τις θερμίδες

Εξάλλου στη μείωση των θερμίδων συνηγορούν και Ιταλοί επιστήμονες από το Καθολικό πανεπιστήμιο της Ιεράς Καρδιάς στη Ρώμη, οι οποίοι ανακάλυψαν ότι μειώνοντας την ποσότητα του φαγητού ο εγκέφαλος παραμένει υγιής και αποδοτικός, ενισχύεται η μνήμη και περιορίζεται ο κίνδυνος της άνοιας. Όπως παρατήρησαν, ο περιορισμός των θερμίδων που καταναλώνουμε ενεργοποιεί γονίδια που συνδέονται με τη μακροζωία.

Αν θέλεις να λύσεις κι άλλες απορίες, κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook