Όσπρια, δημητριακά, βότανα, μπαχαρικά, φρούτα, σπόροι, ξηροί καρποί, λαχανικά, μπίρα. Αυτό είναι – σε γενικές γραμμές – το μενού για κάθε γυναίκα που θέλει να περάσει την εμμηνόπαυση σαν μια φυσιολογική περίοδο της ζωής της, χωρίς εξάψεις και άλλα συμπτώματα, και για να συνεχίσει να είναι υγιής και γερή.

Ποιο είναι το μυστικό αυτών των τροφών; Τα φυτοοιστρογόνα που περιέχουν, τα οποία μιμούνται τη δράση των φυσικών οιστρογόνων, των λεγόμενων γυναικείων ορμονών. Το καλό είναι ότι με φυσικότητα και νοστιμιά καλύπτουν την έλλειψη των ορμονών της γονιμότητας στο γυναικείο σώμα κάνοντας – μαζί με το ελαιόλαδο που περιέχει άφθονη βιταμίνη Ε – χρυσή δουλειά.

Και ας μη βιαστούν οι άντρες να απορρίψουν αυτές τις τροφές ως πολύ… θηλυκές, γιατί τις έχουν απόλυτη ανάγκη και οι ίδιοι. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, τα οιστρογόνα… κυλούν επίσης μέσα στο ανδρικό σώμα διαδραματίζοντας σπουδαίο ρόλο στην ανδρική γονιμότητα και τον αριθμό των σπερματοζωαρίων. Γιατί μπορεί μεν η τεστοστερόνη να δίνει ανδρισμό, όμως τα οιστρογόνα προσφέρουν στο σπέρμα την αναπαραγωγική του δύναμη. Με άλλα λόγια, χωρίς οιστρογόνα οι άντρες είναι μη γόνιμοι.

Πώς δρουν

Είναι γνωστό ότι η εμπειρία κάθε γυναίκας την περίοδο της εμμηνόπαυσης είναι μοναδική. Πρόκειται για μια καθαρά προσωπική υπόθεση, αφού κάθε γυναικείος οργανισμός αντιδρά διαφορετικά στις ορμονικές αλλαγές. Όμως εδώ ακριβώς μπορούν να αναλάβουν δράση τα φυτοοιστρογόνα, οι ουσίες που περιέχονται σε φυτικές τροφές ευρείας κατανάλωσης. Αυτές οι ειδικές αλλά και τόσο κοινότοπες τροφές προσφέρουν στη γυναίκα τις χρήσιμες υπηρεσίες τους, όταν ακριβώς τις χρειάζεται, δηλαδή όταν το σώμα της αρχίζει να ξεμένει από ορμόνες δικής του παραγωγής.

Ευτυχώς τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε φυτοοιστρογόνα είναι γευστικά και υγιεινά και οι ειδικοί συστήνουν να καταναλώνονται ήδη από την προ-εμμηνοπαυσιακή περίοδο.

Πού βρίσκονται;

Τα φυτοοιστρογόνα είναι στην πραγματικότητα ουσίες, τις οποίες παράγουν τα φυτά για να αμυνθούν κατά των μυκήτων που τα καταστρέφουν. Στην πλειονότητά τους ανήκουν σε δύο οικογένειες: Τις λιγνάνες και τα ισοφλαβονοειδή, ουσίες που είναι ταυτόχρονα αντιοξειδωτικές και προφυλάσσουν από τον καρκίνο. Τα συναντάμε:

Στα δημητριακά ολικής άλεσης (σιτάρι, βρώμη, σίκαλη, κριθάρι, φύτρο του σταριού).

Στο ρύζι (με τη φλούδα του).

Στο σουσάμι (και το ταχίνι).

Στον λιναρόσπορο, τον ηλιόσπορο, τα αμύγδαλα και τα φιστίκια.

Στα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά (κυρίως βερίκοκα, φράουλες, κεράσια, μύρτιλλα, δαμάσκηνα, μούρα, μήλα, ρόδια, σταφύλια – και κόκκινο κρασί, εσπεριδοειδή, καρότα, αρακά, ντομάτες, σπανάκι, μπρόκολο, πατάτες, γλυκοπατάτες, πιπεριές).

Στα ρεβίθια, τις φακές, τα φασόλια, τα λούπινα και τη σόγια.

Στο σκόρδο (εξαιρετική, συμπυκνωμένη πηγή φυτοοιστρογόνων), το κρεμμύδι, τη ρίγανη, τον μαϊντανό, το σέλινο, τον μάραθο, το γλυκάνισο, την κανέλα, τον λυκίσκο (και την μπίρα!), τη γλυκόριζα, τη μέντα, τον καφέ, το τσάι (μαύρο και πράσινο), το φασκόμηλο, το τζίνσενγκ.

Στην τριγωνέλλα (αλλιώς μοσχοσίταρο ή ελληνικό τριφύλλι).

Μια γευστική ιδέα, πλούσια σε φυτοοιστρογόνα

Υπάρχει ένα πιάτο εύκολο, απλό και γεμάτο φυτοοιστρογόνα: Είναι το ταπεινό χούμους, ένα φαγητό φτιαγμένο με ρεβίθια, ταχίνι, ελαιόλαδο, σκόρδο, λεμόνι και πάπρικα. Νοστιμότατο, αν συνδυαστεί με φέτες από πολύσπορο ψωμί, δροσερή μπίρα και… στην υγειά σου!

Αν θέλεις να λύσεις κι άλλες απορίες, κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook