Η ινομυαλγία είναι μια ολιστική διαταραχή, η οποία χαρακτηρίζεται από εκτεταμένο πόνο στο σώμα που διαρκεί περισσότερο από ένα τρίμηνο. Όπως μας εξηγεί η ειδική παθολόγος Αναστασία Μοσχοβάκη, ο πόνος αυτός δεν προκαλείται από συγκεκριμένο υποκείμενο αιτιολογικό παράγοντα ή συγκεκριμένο χρόνιο υποκείμενο νόσημα.

«Είναι ένας διάχυτος πόνος στους μύες, που μειώνει δραματικά την ποιότητα ζωής του πάσχοντα. Συχνά ο ασθενής προσέρχεται στο ιατρείο με αισθήματα απόγνωσης, όταν ο πόνος συνοδεύεται από δυσκαμψία, διατάραξη της ικανότητας προσαρμογής και επιτέλεσης απλών καθημερινών δραστηριοτήτων ή επίμονη κόπωση.

Τα συμπτώματα

Τα συμπτώματα της ινομυαλγίας, εκτός από πόνο, συχνά περιλαμβάνουν:

Κόπωση

Η κόπωση της ινομυαλγίας δεν αποκαθίσταται με τον ύπνο ή άλλα μέτρα ξεκούρασης. Τα άτομα με ινομυαλγία συχνά ξυπνούν κουρασμένα, ακόμη και εάν η ποσότητα του ύπνου είναι φαινομενικά επαρκής. Η πτώση της ενεργειακής στάθμης του οργανισμού πολλές φορές εκδηλώνεται με αδυναμία συγκέντρωσης ή ελαττωμένη μνήμη.

Διαταραχές ύπνου

Πολλοί ασθενείς με ινομυαλγία παρουσιάζουν διαταραχές ύπνου, όπως αυπνία, σύνδρομο ανήσυχων ποδιών και άπνοια.

Άλλα προβλήματα

Πολλοί άνθρωποι που έχουν ινομυαλγία μπορεί επίσης να υποφέρουν από κατάθλιψη, πονοκεφάλους, κράμπες.

Τα συμπτώματα μερικές φορές αρχίζουν μετά από φυσικό τραύμα, χειρουργική επέμβαση, λοίμωξη ή σημαντικό ψυχολογικό στρες. Σε άλλες περιπτώσεις τα συμπτώματα σταδιακά συσσωρεύονται με τον καιρό και χωρίς εμφανή γενεσιουργό αιτία.

Παράγοντες κινδύνου

Οι παράγοντες κινδύνου για ινομυαλγία περιλαμβάνουν το φύλο (είναι συχνότερη στις γυναίκες), το οικογενειακό ιστορικό, την παρουσία ρευματικού νοσήματος (είναι συχνότερη στους πάσχοντες από ρευματικό νόσημα).

Ο πόνος στην ινομυαλγία οφείλεται σε σύνθετους ανοσολογικούς, ορμονικούς και νευρολογικούς παράγοντες. Η χρόνια κόπωση συνδέεται επίσης με σύνθετους παράγοντες, που περιλαμβάνουν τη δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος κατά την επίθεση βλαπτικών εξωτερικών παραγόντων, τη δυσλειτουργία στην υπόφυση του εγκεφάλου, τη διαταραχή ορμονών, τη μειωμένη ανάκτηση δυνάμεων κατά τον ύπνο.

Τι να κάνεις, αν υποφέρεις από ινομυαλγία

Προσπάθησε να μειώσεις το στρες. Το στρες προκαλεί μυϊκούς σπασμούς και επιδεινώνει πολύ την κατάσταση. Δοκίμασε τεχνικές διαχείρισης του στρες, όπως η βαθιά αναπνοή και οι ασκήσεις διαλογισμού.

Να κοιμάσαι επαρκώς και να μεριμνάς για την καλή ποιότητα ύπνου, για να αυξήσεις την ενεργειακή σου εφεδρεία.

Υιοθέτησε καλές συνήθειες ύπνου: Να πηγαίνεις στο κρεβάτι και να ξυπνάς την ίδια ώρα κάθε μέρα. Επίσης να έχεις καλής ποιότητας στρώμα.

Φρόντισε το υπνοδωμάτιό σου να έχει επαρκή συσκότιση και απουσία θορύβων.

Απόφυγε την καθιστική ζωή και άρχισε να γυμνάζεσαι. Ωστόσο το είδος και η ένταση της άσκησης πρέπει να καθοριστεί μετά από τη σωστή ιατρική εξέταση, διότι η υπερβολική άσκηση μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα.

Ακολούθησε έναν υγιεινό τρόπο διατροφής. Να προτιμάς τη μεσογειακή διατροφή και να περιορίσεις καφεΐνη και αλκοόλ.

Εκτός από τα γενικά μέτρα που προαναφέρονται, η θεραπεία περιλαμβάνει εξατομικευμένη διατροφική θεραπεία, συμπληρώματα εναλλακτικής ιατρικής και φάρμακα που αυξάνουν τις ενεργειακές εφεδρείες του σώματος, βελτιώνουν τη φυσική κατάσταση, σταθεροποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα και ομαλοποιούν την ουδό του πόνου.

Βέβαια, κατά την εξέταση στο ιατρείο θα πρέπει να διερευνηθεί εάν υπάρχει αληθής ινομυαλγία ή εάν χρόνιο υποκείμενο νόσημα ή παθολογικός παράγοντας της καθημερινότητας ευθύνονται για τους πόνους στους μύες. Παράγοντες ή νοσήματα που προκαλούν χρόνιο πόνο είναι η κακή στάση του σώματος, η υπερβολική ή ακατάλληλη άσκηση, το επίμονο στρες, η έκθεση σε ακραίες θερμοκρασίες, πρωτοπαθή νοσήματα των οστών ή των μυών, καρκινώματα, λοιμώδη νοσήματα, ρευματολογικά νοσήματα, μεταβολικές νόσοι, νοσήματα θυρεοειδούς, νευρολογικές παθήσεις».